Vilseledande marknadsföring

Jag är less. Riktigt less. På Ica Kvantum i Umeå...
Upprepade gånger har jag stött på fel prismärkningar och otydligt vilka produkter som är med på annons. T ex om det är två sensodyne tandkrämer för X kr, så kan jag ändå ha fått betala styckepriset... samma sak hände en gång när det stod en skylt vid hyllan "5 burkar kattmat för X kr" men de fick jag också betala styckpris för. Och en annan gång fick jag betala 20 spänn mer för ett paket köttfärs fastän det var tydligt skyltat vid kyldisken det lägre priset.

Jag har aldrig varit med om så mycket slarv och fuffens med priserna som i just denna mataffär.
Några kronor hit eller dit är väl inget att gnälla för kan man kanske tänka, -  "men många bäckar små..." som man brukar säga...

Det är själva principen på hur Ica Kvantum vilseleder kunderna med detta prisfusk. Visst, alla kan göra fel någongång, men upprepade gånger...? Man kan ju tycka att en affär ska ha som rutin att underhålla prisettiketterna på varuhyllorna - Eller är det en medveten vilseledning ifrån Ica Kvantums högsta höns så att han/hon kan få en större del av kakan i slutet av varje månad?

Detta hände mig iförmiddags när jag var och handlade på Kvantum. Inhandlade bland annat en burk minimajs, och när jag packat i varorna i kassen och kollade på kvittot tyckte jag att priset på minimajsen inte riktigt stämde då jag tyckte mig minnas att den gick på 15.90. Så jag frågade killen i kassan som ringde en annan som bekräftade att "jo, priset för minimajsen är 17.90". Jag var skeptisk och var tvungen att gå in i affären igen för att kolla om jag verkligen hade sett så fel, men det hade jag inte! Så jag tog en bild och visade killen i kassan och frågade hur det gick att misstolka det där priset. Då sa han "jaha men var det dem på burk du köpte då? jag trodde det var de färska, de går på 17.90" - "Nej, jag är bara en dum blondin som inte ser skillnad på färska minimajs och minimajs på konserv!" (Nä, så sa jag inte, men det var ungefär så jag kände mig tolkad.) Och tack och lov har jag en lång stubin.



Åter tillbaks till principsaken:  Problemet sitter inte i de där ynka 2 kronorna som i detta fall med den jäkla majsen. Men - jag anser att som kund ska man kunna lita på att priset stämmer och så att man kan välja utifrån olika varors jämförspris vad man vill lägga ner i matkorgen. 

Som sagt det är inte många kronor det handlar om MEN att 1+1 blir 2 kan vi väl alla vara överrens om - så då kan man ju räkna ut resten och sensmoralen i detta.....
Det är inte i arbetstagarnas fickor dessa slantar hamnar hos utan hos dem som redan har pungen full (ursäkta ordvalet).



En annan snilleblixt-idé Kvantum gör är att sälja produkter som det står "not for sale" på. Ett solklart exempel på detta är denna lilla LdB-flaska jag såg i november 2011:

 
Sneaky or what?



OK, om jag nu har så mycket att klaga på hos denna affär så kan man ju tycka att jag inte behöver fara dit och handla när jag ändå "gnäller" hela tiden. Jo givetvist, bor granne med coop nära, - men de har inte lika brett sortiment som Kvantum har. (Ja jag kan faktiskt säga något positivt också) Dessutom ligger kvantum mycket närmare än vad det är till Maxi, Obs eller Willys så jag far dit av den enkla anledningen att det går fortast.

Om jag vore en genombitter människa skulle jag bojkottat Ica Kvantum för länge sedan. Men trots allt så har affärn rätt hyffsade priser på vissa produkter (så länge de priserna stämmer förstås).

En annan upptäckt jag gjorde för nåt år sedan var när jag skulle köpa smör. Ett helt parti av ett smörgåsmargarin var 2 månader gammal efter dess utgångsdatum (sa inte till första gången men när jag var där ett par dar senare och de fortfarande hade smöret ute i butik var jag tvungen att säga till - och då gick det snabbt med bortplockningen må jag säga! Som smör i solsken. He he...
Publicerat 2012-04-04 13:51:37 i Moraltanten tar ordet

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0